Avainlippu Design from Finland Ruokaa omasta maasta
Sinivalkoinen jalanjälki

Tietoa Kampanjasta

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän kauppojen (K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit sekä Rautiat ja K-raudat) ja suomalaisten valmistajien yhteiskampanja suomalaisen työn puolesta. Kampanja muistuttaa kuluttajia siitä, että heidän tekemillään kulutusvalinnoilla on merkitystä Suomen talouteen. Kampanja alkoi vuoden 2014 alussa ja jatkuu vuoden 2016 loppuun asti.

Kampanjan tavoitteet

Kampanjan päätavoitteena on lisätä suomalaisten tuotteiden myyntiä, kertoa suomalaisesta suunnittelusta ja työstä tuotteiden taustalla sekä helpottaa kuluttajien mahdollisuuksia valita tuotteita, jotka edistävät suomalaista työtä.

Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus ja kampanjailme auttavat tunnistamaan suomalaista työtä edistäviä tuotteita K-ruokakaupoissa sekä K-rautakaupoissa. Suomalaisen Työn Liiton hallinnoimien Avainlipun ja Design From Finland -merkkien lisäksi kampanjassa on mukana Hyvää Suomesta -merkki. Tutut merkit kertovat kaupoissa kotimaisuudesta, suomalaisesta suunnittelusta ja työstä tuotteiden taustalla.

Kymppi kuussa lisää luo 10 000 uutta työpaikkaa

Suomalaisen Työn Liiton julkaisemat laskelmat osoittavat, että jos jokainen suomalainen ostaisi kuukaudessa 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi 10 000 vuosityöpaikkaa. Laskelma perustuu Suomalaisen Työn Liiton teettämiin Suoman kansantalouden panos-tuotostaulukoita soveltaviin täsmätutkimuksiin. Tilastokeskuksella sekä Oulun yliopistolla työskennellyt emeritusprofessori Osmo Forssell on päivittänyt panos-tuotoslaskelmia vuodesta 1960 lähtien.

Lue lisää panos-tuotos-laskelmasta

Katso video, joka kertoo miten työllisyysvaikutus syntyy:

Täältä löydät kampanjatuotteet

Suomalaisen työn puolesta